EMISSIELOOS:

CO2-neutrale bouwplaats in Rotterdam?

Het terugdringen van de CO2 uitstoot in de steden is belangrijk onderdeel van de klimaatdoelstellingen van de verschillende gemeentes en het rijk. We rijden daarom steeds meer elektrisch en laadpalen schieten dan ook letterlijk als paddenstoelen uit de grond om deze auto’s te voorzien van een volle batterij.

SLOPEN =
CO2 reductie

Ook in de bouw zijn er volop ontwikkelingen waarbij materieel steeds meer elektrisch wordt. Het is echt een hele opgave om een bouwplaats CO2-neutraal te krijgen. Anders dan bij elektrische auto’s moet materieel vaak 8 uur aan één stuk draaien waardoor er zeer grote accupakketten nodig zijn. Een ander struikelblok is de beschikbaarheid van stroomaansluitingen. Het is wel mogelijk om een bouwaansluiting aan te vragen maar hiervoor geldt op dit moment een aansluit periode van minimaal 6-12 maanden.

In de Tarwebuurt in Rotterdam hebben we daar gelukkig een oplossing voor gevonden. Zo zijn wij met A. van Liempd Sloopbedrijven op dit moment bezig met de circulaire sloop/ontmanteling van 164 woningen. Wij kwamen daar met het idee om de laadpaal die voor het project staat te gebruiken voor de benodigde bouwstroom voor o.a. de bouwkeet, BouWatch en asbestsanering. Een aantal contact moment met de Gemeente Rotterdam en energieleverancier Engie later is het ons gelukt om de eerste bouwplaats in Rotterdam te voorzien van groene stroom via een autolaadpaal in de wijk. Plug & Play met een speciale verloopstekker en laadpas. Met deze primeur tonen we in samenwerking met de verschillende partijen aan dat de laadpalen ook als stopcontacten van de bouw kunnen dienen.

Door het gebruik van de laadpaal kan er flexibel en dus meer gebruik worden gemaakt van elektrisch aangedreven materieel voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Elektrisch aangedreven materieel zorgt voor minder overlast voor de direct omwonenden, het is namelijk stiller en schoner. Dieselaggregraten worden vervangen door 100% groene stroom en het resulteert in een directe kostenbesparing in de aansluiting en verbruik.

Het gebruiken van een laadpaal als stroompunt voor de bouw is ideaal voor projecten met een kleinere doorlooptijd zoals sloopwerkzaamheden. A. van Liempd zal hier in de toekomst meer en meer gebruik van maken om zo ook de transitie naar de CO2 emissieloze bouwplaats vorm te geven. 

 

  • Deel nieuwsbericht: